“Nie ma Żyda ani Greka, nie ma niewolnika ani wolnego, nie ma MĘŻCZYZNY ANI KOBIETY; WSZYSCY bowiem JEDNO jesteście w Chrystusie Jezusie” (Gal.3,28).
Fragment ten pokazuje, że Pan nie ma względu na osobę w swoim Kościele (Rz.2,11). Każdy człowiek, który się nawróci do Boga Ojca jest równy przed Nim, bez względu na swoje pochodzenie czy płeć. Duch Święty jest tym samym Duchem Świętym, zarówno w mężczyźnie jak i kobiecie.
“On ustanowił jednych apostołami, drugich prorokami, innych ewangelistami, a jeszcze innych pasterzami i nauczycielami. (…) Aż dojdziemy WSZYSCY do jedności wiary i poznania Syna Bożego, do człowieka doskonałego, do miary dojrzałości pełni Chrystusa” (Ef.4,11 i 13). Paweł w swym liście zwracał się do całego Kościoła w Efezie, gdzie świętymi byli przedstawiciele obu płci.
Czy reprezentantami służby pięciorakiej (liderami) byli wyłącznie mężczyźni? Ależ nie! W księgach Nowego Testamentu znajdujemy wiele przykładów kobiet, które pełniły istotne funkcje w Kościele. Jedną z nich jest Pryscylla/Pryska, żona Akwili. Jej imię było wspomniane m.in. w Dziejach Apostolskich (Dz.18,18 i 26), gdzie ukazana została jako apostoł (współpracownica Pawła) oraz nauczycielka. Razem z mężem prowadziła kościół w swoim domu (1Kor.16,19). Inną posłaną (apostołem) była Junia, żona Andronika, której praca była w szczególny sposób uznawana pośród innych apostołów (Rz.16,7). Kolejną osobą ważną w życiu Pawła była Febe, diakonisa kościoła w Kenchrach. Paweł wspominając o niej zaznaczył, aby kościół w Rzymie przyjął ją z należytą czcią (Rz 16:1-2). Najprawdopodobniej Febe była wpływową i zamożną kobietą, protektorką Pawła, której wiele zawdzięczał.
Na uwagę zasługuje również Chloe, liderka kościoła w Koryncie, która zatroskana sporami pomiędzy braćmi poprosiła o pomoc Pawła (1Kor.1,11). Kolejnym przykładem kobiet, które pełniły role przywódcze były ewangelistki Ewodia i Syntycha (Fllip.4,2-3). Poza nimi warto
przywołać także imiona kobiet pozdrawianych przez Paweł w liście do Rzymian (na pewno nie bez powodu), a są nimi: Maria (Rz.16,6), Tryfena,Tryfoza, Persyda, Patroba i Julia oraz nie nazwana z imienia siostra Nereusza (Rz.16,12 i 14 i 15).
W wielu dzisiejszych kościołach marginalizuje się rolę kobiet, ale jak widać były one obecne w życiu pierwszego Kościoła i odpowiadały na równi z mężczyznami za jego rozwój. Autor: Magdalena Bilicka
Dodaj komentarz